Britt Pernille Frøholm fra Hornindal i Sogn og Fjordane, bosatt i Sør-Fron i Gudbrandsdalen, er en av landet mest eminente og råeste hardingfelemusikere. Ikke bare er hun en allsidig folkemusiker men har også bak seg flere utgivelser og prosjekter innen ulike sjangre og improvisasjonsmusikk.
Med soloprosjektet Poems for hardanger fiddle inviteres dagens komponister innen kunstmusikk til å skrive nye verk for hardingfele. Gjennom prosjektet utvides og utforskes de musikalske mulighetene i instrumentet og tradisjonsmusikken, samtidig som Frøholm går opp helt nye veier som musiker og fortolker.
Første verk i denne serien var «Fragile» fra en av landets ledende komponister, Therese Birkelund Ulvo. Det er nå klart for å slippe verk nummer to, og denne gangen er det den fransk-kanadiske komponisten Nicolas Bernier fra Montreal som har skrevet musikken. I verket Phantom (1651) har komponisten latt seg inspirere av de flere hundre år gamle folkemusikktradisjonene i Norge, og årstallet 1651 refererer til den eldste dokumenterte hardingfela vi har, nemlig Jaastadfela.
Komponisten om verket: «Yet they are here. Quiet, unobtrusive, they draw lines between the elements of the story. A necessary presence. Phantom (1651) is a piece of electronic music that tells fragments of a story by the strings of the Hardanger fiddle. Similar to the violin, the instrument commonly used in traditional Norwegian music has this ghostly characteristic: sympathetic strings vibrating by themselves, like spectre. These apparitions are worked on several levels in relationship with the fiddle: inaudible, the instrument will however cause electronic tones, he will be followed by persistent ghostly resonances, he will accidentally trigger accidental sound apparitions. An allegory working around the presence / absence that form a link between the past and the present.»
Intervju med Britt Pernille Frøholm og prosjektet på Harpefoss hotell sin podcast:
Relaterte prosjekter