PÅ DEN ANDRE SIDEN AV VINDEN
Marius Engh og Tarje Eikanger Gullaksen
1Avduking-skulptur-Norwegian-Blue-skulpturperformance-til-På-den-andre-siden-av-vinden-–-Tarje-Eikanger-Gullaksen-og-Marius-Engh_Foto-Erik-Berg-Johansen-1000x667

Om prosjektet

På den andre siden av vinden var en performance som bestod av en avduking, den scenografiske skulpturen Norwegian Blue og en live utendørs fremføring og innspilling av Alkans stykke fra 1859 Funeral March on the Death of a Parrot ved kammerensemblet Kvintessens. Utgangspunktet for prosjektet var en gåtur fra Oslo til Harpefoss, og det tar for seg både et fysisk og et mentalt landskap. Det er et verk som kommer ut av en rekke med aksjoner og reaksjoner som har foregått over et lengre tidsrom. Det er et monument og et minne over en tur, potensielle prosjekter og bevegelser. Det er en forstørrelse av en værhane som skulle vært et måleinstrument for en ting som forsvant. Det er en papegøye som repeterer historiene den har blitt gitt. Det er en fremtidsruin som er fullstendig bevisst sin egen fremtid.

 

Kvintessens fremføring av Charles Valentin Alkans Funeral March on the Death of a Parrot

http://tmotvp.eu/Dead-Parrot/

 

Mer om Framtidsruiner

om kunstnerne

Tarje Eikanger Gullaksen (f. 1973) & Marius Engh (f. 1974) har arbeidet sammen i flere prosjekter i form av vandringer, publikasjoner og utstillinger. Deres verker har blitt vist på Kjærringøy Land Art Biennial 2015, Kjerringøy; Gaudel de Stampa, Paris; Torpedo, Oslo; Supportico Lopez, Berlin; Q, Det Kongelige Danske Kunstakademi, København; Copenhagen Zoo, Copenhagen; UKS biennalen 2001, Oslo;  Norbergfestivalen, Norberg. De har gitt ut publikasjonene, «På den andre siden av vinden», Harpefoss Hotel / The Museum of the Void Press og «Nuthing in a Nuthshell», The Museum of the Void Press.

 

¨

Relaterte prosjekter